Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

A bokaszalag sérülések az egyik leggyakoribb sportsérülések közé tartoznak (futás, kosárlabda, röplabda stb.) A sérülés a bokaszalagok valamelyikének a túlzott nyújtása vagy részleges / teljes szakadása miatt következik be. Van amikor a boka kifelé fordul ki (inverzió), van amikor befelé (everzió) és van olyan eset – bár elég ritka – amikor a szalag szakadás „fentebb” történik.

boka inverzió everzió.jpg

magasbokaszalagszakadás.jpg

Mik a tünetek?
 
Egy rossz lépés vagy mozdulat után erős fájdalom és általában igen gyorsan duzzanat a szakadás helyén. A duzzanat teniszlabda méretű v. annál nagyobb is lehet. Ezután természetesen a mozgástartomány beszűkül, súlyos esetben egyáltalán nem is lehet ráállni a sérült lábra (amúgy sem ajánlott!).
 
Orvost, szakembert mindenképpen keressünk fel, ugyanis meg kell győződni, hogy nincs-e törés v. egyéb más komolyabb sérülés a boka környékén! Vegyétek nagyon komolyan, nehogy örök életre összeszedjetek valamilyen járási diszfunkciót!
bokaszalagszakadás.jpg
 
bokaszalagszakadás2.jpg
Meddig gyógyul?
 
A standard 6 hét szokott lenni, de ha könnyű a sérülés, akkor pár nap is lehet. A duzzanat néhány nap esetleg egy hét alatt már elég jól le szokott apadni, teljesen „eredeti” azonban csak hónapokkal később lesz. Természetesen a rehabilitációs gyakorlatokat jóval korábban el kell kezdeni és lehet ezzel a sérüléssel is óvatosan és ésszel mozogni.
 
Mit lehet vele sportolni?
 
Az ugrálást, futást és minden olyan mozgást, ami a láb és a talaj ütközésével jár, lehetőleg teljesen mellőzni kell, főleg az elején. Később óvatosan fokozatosan el lehet kezdeni terhelni. Úszás, bringa, elliptikus tréner és olyan súlyzós gyakorlatok amik nem a vádlit dolgoztatják ilyenkor jók lehetnek. A diszkomfort érzés még elfogadható, de a fájdalom nem! Fájdalom esetén a gyakorlatot azonnal abba kell hagyni!
 
Sérülési fokozatok
 
I. fokozat „rá tudsz lépni de fáj” (gyógyulás kb. 1-2 hét)
a szalagok minimális húzódása
instabilitás nincs vagy minimális
gyenge fájdalom
enyhe duzzanat
kicsit merev a boka és a futás / járás kissé nehézkes
 
II. fokozat „rá tudsz lépni de piszkosul fáj” (gyógyulás kb. 2-3 hét)
a szalagok részleges szakadása
instabilitás van
közepes vagy erős fájdalom
duzzanat és merevség továbbá járási nehézség egyértelmű
szemmel is jól látható a zúzódás
 
III. fokozat „totálkár – nem tudsz ráállni” (gyógyulás min. 6 hét)
Teljes szakadás
Súlyos instabilitás
Erős kezdeti fájdalom után eltűnik/nincs fájdalom
Erős duzzanat
szemmel is jól látható, jelentős zúzódás
 
Rizikófaktorok:
 
-          előző sérülés rossz kezelése
-          rossz propriocepció (azaz nemigen érzed, hogy hol is van a bokád)
-          könnyen átforduló boka
-          magassarkú lábbeli használata
-          (gyenge izomzat is elképzelhető)
 
Kezelések
 
Szerintem, ha egy két napon belül nem javul, akkor doki, továbbá ha úgy érzed hogy nagyon gáz akkor amint lehet doki! Ahogy már leírtam, (szerintem) nem érdemes kockáztatni, hogy egész hátralévő életedben bicegj.
 
A sérülés után a duzzanat eltűnéséig pihentetés, szorítókötés, hűtés/ jegelés és emelés (polcolás). Amint a duzzanat lemegy mehet a rehabilitáció és erősítés.
Pihentetés: gondolom ezt főleg csak az I-es fokozatú sérülteknek kell elmondani, hogy most pár napig nem kéne ugrálni, a II-es III-asok maguktól is rájönnek.
Szorítókötés: nagyon sok helyen (Decathlon, sportboltok, egészségügyi kellék boltok) lehet kapni direkt a bokára húzható elasztikus/gumi rögzítőket. Hagyományos pólya is kiválóan használható.
boka kompressziós kötés.jpg
Hűtés: ilyenkor jót tesz egy kis hűtés, jó lehet a borogatás vagy egy mélyhűtőből kivett zacskó fagyaszott borsó :-)
Polcolás: gondolom nem mondok el újat azzal, hogy a duzzanat csökkentése érdekében a sérült részt meg kell emelni, mégpedig elvileg a szív magassága fölé kellene.
 
Ha már sikerült a duzzanatot nagyrészt eltüntetni, akkor óvatosan nekiállhatunk a mozgástartomány / mozgáspálya visszaállításához – azaz mozgatni kell a lábfejet. Ha már a mozgástartomány helyreállt, mehet a fokozatos terhelés.
 
A konkrét gyakorlatokról jövő héten tervezek írni.

A bejegyzés trackback címe:

http://hatorikhaszakad.blog.hu/api/trackback/id/tr714191431

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.